Rabu, 24 September 2008

Langkah-langkah Rawatan

Sebelum memulakan rawatan

Diagnosis
Menurut singse Wee yang ditemuramah, perkara yang paling utama dalam kaedah akupuntur adalah diagnosis nadi. Kaedah ini adalah penting kerana ia dapat mengesan penyakit yang pernah dihidapi. Hal ini memudahkan pengamal–pengamal akupuntur mengenal pasti dengan mudah latar belakang perubatan pesakit berkenaan.
Selain itu, pada masa yang sama singse juga akan memerhati ciri-ciri luaran pesakit. Di samping itu, beliau akan menghidu bau dari badan pesakit dan bertanya tentang masalah atau penyakit yang dihidapi pesakit. Semua langkah ini membantu untuk membuat diagnosis yang jitu.

Pensterilan
Jarum akupuntur mestilah disteril sebelum memulakan rawatan. Merendam jarum dalam air yang mendidih bukanlah suatu cara yang baik kerana pembunuhan kuman dengan cara ini adalah kurang berkesan. Pensterilan amat ditegaskan sepanjang rawatan akupuntur.
Jarum biasanya disteril dengan alat pensterilan berudara panas pada suhu 180 darjah. Langkah ini adalah penting kerana jarum akupuntur yang pernah digunakan itu mungkin tercemar dengan virus hepatitis ataupun HIV. Namun, pengamal akupuntur boleh menggunakan jarum ‘disposable’ sekiranya beliau ingin mengelakkan langkah pensterilan ini.
Selain itu, kawasan kulit di sekitar ‘acupoint’ hendaklah dibersihkan dengan menggunakan 75% alkohol dan 1.5% iodin. (Junying & Zhihong, 1998)
Pemeriksaan jarum
Sebelum jarum digunakan, ia haruslah diperiksa dan dipastikan tidak berkarat dan tiada kesan tidak rata di permukaannya. Sekiranya pengamal akupuntur mendapati jarum bermasalah, maka jarum tersebut hendaklah dibuang bagi mengelakkan berlakunya kemalangan. (Junying & Zhihong, 1998)


Semasa rawatan.
i. Posisi yang harus diamalkan oleh pesakit
Posisi pesakit akan ditentukan oleh pengamal akupuntur untuk memudahkan beliau menjalankan rawatan. Beliau haruslah memastikan pesakit berada dalam keadaan yang selesa. Posisi yang paling lumrah adalah secara duduk dan membaring
Keadaan membaring merupakan posisi yang terbaik kerana ini membolehkan pesakit berada dalam keadaan yang relax. Dengan ini, kes kepeningan dapat dielakkan.
Menurut kajian,kes kepeningan akan berlaku pada 5% hingga 10% pesakit yang menerima rawatan dalam keadaan berduduk, terutamanya pada waktu permulaan rawatan.(Junying & Zhihong, 1998)
ii. Proses mencucuk jarum (jarum filiform digunakan)
Terdapat beberapa cara untuk memasukkan jarum akupuntur berdasarkan lokasi ‘acupoint’ dan saiz jarum yang digunaka..

Sekiranya jarum yang digunakan adalah panjang, seseorang ahli akupuntur boleh memasukkan jarum menebusi kulit pesakit dengan memegang pada pemegang dan badan jarum. Bagi pesakit yang gemuk atau kulitnya telah lentur, pengamal akupuntur biasanya memasukkan jarum menembusi kulitnya dengan menarik dan menegangkan kulitnya. Apa-apa jua cara yang digunakan, memasukkan jarum ke kulit hendaklah dilakukan dengan cepat dan tepat.

Secara keseluruhan, jarum boleh dicucuk menebusi kulit berdasarkan 3 sudut:
45 darjah: jarum ditebusi ke kulit dengan membentuk 45 darjah antara jarum dengan kulit pesakit. Cara ini digunakan pada ‘acupoint’ yang berada di kawasan berotot nipis atau di bahagian yang berdekatan dengan organ penting.

Kedalaman jarum yang akan menembusi kulit hendaklah bersesuaian. Cara untuk mengukur yang terbaik adalah dengan memberi rangsangan kepada pesakit tetapi tidak mencederakannya.
Apabila jarum sampai ke kedalaman tertentu, pesakit akan berasa sakit atau kebas di sekeliling ‘acupoint’. Keadaan ini dipanggil kehadiran ‘Qi’ atau dalam bahasa lain dikenali sebagai tindak balas terhadap jarum. Tindak balas ini merupakan asas kepada rawatan dan pemulihan akupuntur. Tanpa tindak balas ini, keputusan yang baik tidak akan dapat dicapai. (Junying & Zhihong, 1998)

iii. Pengekalan atau pengeluaran jarum dari ‘acupoint’ selepas Qi tercapai
Keputusan sama ada untuk mengekalkan atau mengeluarkan jarum dari ‘acupoint’ selepas tercapainya ‘Qi’ bergantung kepada keperluan rawatan dan lokasi ‘acupoint’ yang telah dicucuk degan jarum.
Biasanya, jarum tidak akan dibiarkan di kulit selepas Qi tercapai bagi ‘acupoint’ Yamen (Du 15 iaitu berada di bahagian atas belakang leher ), Lianquan (Ren 23 iaitu bahagian depan leher), Tiantu (Ren 22 iaitu bahagian depan leher) dan titik-titik Jing well ( ‘acupoints’ yang berada tapak kaki). (Rujuk appendix D1 dan D2 gambar rajah bagi lokasi ‘acupoint’ yang disebut)
Bagi mengelakkan pendarahan di ‘acupoint’, jarum hendaklah dikeluarkan secara perlahan-lahan sebelum ia ditarik keluar secara pantas. Kawasan yang dicucuk akan ditekan dengan kapas semasa pengeluaran jarum dari dalam kulit. (Junying & Zhihong, 1998)

Tiada ulasan: