Rabu, 24 September 2008

Sejarah akupuntur


Akupuntur berasal daripada perkataan Latin di mana ‘acus’ bermaksud jarum dan ‘pungere’ bermaksud cucuk. Akupuntur adalah sejenis perubatan yang menggunakan teknik tusukan jarum-jarum halus pada titik-titik tertentu pada badan yang lebih dikenali sebagai ‘acupunture point’.
Rawatan akupuntur telah digunakan oleh pelbagai masyarakat kuno tamadun awal seperti orang-orang Bunti Afrika, Arab Tigris, Mesir kuno, India dan China. Namun begitu, ahli-ahli perubatan memberikan penghormatan mereka kepada China. Hal ini kerana amalan akupuntur ini telah lama diamalkan oleh rakyat China iaitu sejak 4000 tahun dahulu dan diteruskan sehingga hari ini.
Sejarah juga membuktikan bahawa bangsa Cina merupakan bangsa pertama di dunia yang mencatatkan sejarah dalam perubatan akupuntur. Hal ini terbukti apabila Maharaja China telah menulis dengan lengkap dalam bukunya yang bertajuk ‘Huang Ti The Yellow Emperor Canon of Medicine’ yang dikarang pada tahun 2000 SM. Buku yang diterjemahkan masih berada dalam simpanan seorang penulis di Beijing, China

Tiada ulasan: